Drukke week en nog meer te doen ! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marjolein en Carlijn - WaarBenJij.nu Drukke week en nog meer te doen ! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marjolein en Carlijn - WaarBenJij.nu

Drukke week en nog meer te doen !

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Carlijn

12 Maart 2009 | Indonesië, Batavia

Hey iedereen,

Deze week was een actieve week voor ons. Ons doel voor deze week was bepalen wat voor projecten we hier willen en kunnen gaan doen.

We zijn dinsdag naar de AFKIS geweest. We hadden hier een afspraak met de leraar en een fysiotherapeut. Nu konden we overleggen wat zij voor ons konden doen. Ze hadden voorgesteld dat we eventueel 3 middagen in de week wat lessen konden volgen. We mogen zelf bepalen wanneer we wel of niet gaan. Wat zij graag van ons willen weten is wat wij van het onderwijs vinden en wat de verschillen zijn met onze opleiding in Nederland. Dus het gaat op school met name om het delen van onze ideeën en kennis om het onderwijs hier te verbeteren.

Woensdag zijn we om half 9 begonnen in Sayap Kasih met de therapie van de kindjes. Fillie de therapeut is ook docente op de school voor fysiotherapie. Ik denk dat ze net tegen de dertig aanzit en ze is heel erg aardig. Ze liet ons zien wat ze met een aantal van de kindjes deed en vroeg aan ons om aanvullingen en suggesties. We hebben haar gevraagd wat ze nog miste tijdens de therapie aan materialen. Het grote punt was dat ze normaal alleen is tijdens de therapie en dan niet bij alle kindjes alles onder controle kan houden van de ledematen. De kinderen zijn heel stijf en sommige spastisch (hebben van een voorkeurshouding, waar ze moeilijk uit te krijgen zijn). De fysio is zo ontzettend handig om toch zelf alles voor elkaar te krijgen, echt heel knap. Want bij sommige kregen we het zelfs met zijn drieën maar moeilijk voor elkaar om het kindje even helemaal plat te laten liggen (dus alles gestrekt te krijgen).

Daarvoor is er ander materiaal nodig en daar willen wij graag voor gaan zorgen. Met name wat gespecialiseerd oefenmateriaal. Zeker voor het staan en het bereiken van de kruiphouding. De fysio is erg beperkt in wat ze kan doen met de kinderen. Ze vroeg ons dan ook steeds of wij meer oefeningen wisten of konden verzinnen. Maar met het materiaal wat er nu is, wisten wij ook niet veel meer. We zijn van plan om een deel van het sponsorgeld te gaan besteden aan extra therapie middelen, zodat ze wat meer kan oefenen met de kinderen. Met nieuw materiaal kunnen wij dus ook veel meer oefeningen verzinnen.

Rond een uur of twee zijn we vertrokken naar de AFKIS. Dat is de academie voor fysiotherapie. Deze is ongeveer 3 kwartier reizen met de blauwe busjes.

Op school is er een programma bezig dat men Community Based Rehabilitation (CBR) noemt. De studenten leren dan hoe je je moet gedragen als je bij mensen komt die andere gedachtes en geloof hebben. En tevens ook hoe je hiermee om moet gaan als je mensen gaat behandelen. Ze krijgen nu minimaal 3 weken theorie. Daarna gaan ze naar een dessar(dorp) toe, om het echt te gaan zien en beleven. Aan ons is gevraagd mee te gaan en de studenten helpen te begeleiden. We kregen les van Sven over CBR. Wat community based rehabilitation is. Sven maakte het ons tijdens de les makkelijk. Hij sprak zowel Engels, Nederlands als Bahasa Indonesia door elkaar. Tot groot vermaak van de andere studenten.

We willen ook kijken of we iets kunnen doen voor Ifan, het kindje met het waterhoofd. Zijn hoofd is aan de achterkant op sommige plekken open, wat men decubitis noemt. Dit komt omdat hij altijd ligt en het hoofd erg zwaar is (naar schatting 10 kilo). Hij heeft geen goed matras onder zijn hoofd, waardara hij doorlig plekken krijgt en het dus open gaat. In Nederland heb je hier hele goede matrassen en kussens voor. Dus we willen kijken of we voor hem een speciaal matras kunnen krijgen.

We hebben er dus al helemaal zin in. We moeten nu de plannen heel concreet op papier gaan zetten. En gaan kijken voor spullen om de plannen te realiseren.

Ook valt hier om de haverklap de stroom uit. De eerste keer gebeurde het toen ik onder de douche stond, nou niet echt praktisch. De tweede keer was woensdag net voor het eten. Toen stond iedereen ineens op straat met zaklampen te kijken naar de reparateurs die 10 meter verder boven in de elektriciteitsmast hingen.

We gaan kijken of we volgende week naar Bunaken kunnen. Dat is een eiland hier vlak bij en is bekend om het rif dat erom heen ligt. We willen daar 2 nachtjes overnachten in een hutje aan het strand. Tevens willen we dan een snorkeltrip gaan doen.

Aan ons is de vraag gesteld om een vergelijking te maken met het onderwijs bij ons en het onderwijs daar. Ook mogen we eventuele toevoegingen aangeven aan de academie.

Donderdag is het verslagmaakdag en vrijdag hebben we eerst een halve dag op Sayap Kasih en dan weer les op de AFKIS.

Groetjes,

Carlijn en Marjolein